سلطانی افزود: از مجریان نمایشگاه ها خواسته ایم تا با توجه به اهمیت نمایشگاه هایی که برگزار می کنند، تورهای تجاری به کشورهای منطقه، از جمله افغانستان را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین راه اندازی بخش تورهای تجاری و سامانه باشگاه مشترک نمایشگاه پیگیری می شود.
وی در خصوص برنامه های آینده نمایشگاه بین المللی مشهد با توجه به جایگاه ویژه آن در منطقه اظهار کرد: نمایشگاه بین المللی مشهد هر سال بیش از ۶۰ عنوان نمایشگاهی را برگزار می کند، این نمایشگاه در چارچوب برگزاری رویدادهای اختصاصی جمهوری اسلامی ایران، با برگزار کردن ۷۵ رویداد خارجی در چهار قاره، مشارکت در نمایشگاه های بین المللی و تخصصی و اعزام هیات های تجاری، دستاوردهای چشمگیری دارد.
سلطانی خاطر نشان ساخت: در طول فعالیت خود به موفقیت های منحصر به فردی دست یافته ایم، که از آن جمله می توان به تدوین تنها استاندارد خدمات نمایشگاهی کشور و اخذ مستمر از اداره کل استاندارد، تدوین اولین برنامه راهبردی نمایشگاهی کشور، دریافت گواهینامه استاندارد ایزو و عضویت در مجامع بین المللی از جمله انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی (UFI) اشاره کرد.
وی تاکید کرد: در سال جاری، برگزاری ۶۲ عنوان نمایشگاهی در دستور کار است که تا کنون ۳۰ عنوان نمایشگاهی در ۱۷ دوره برگزار شده و حدود هزار و ۸۰۰ شرکت غرفه دار و بیش از ۳۰۰ هزار نفر بازدیدکننده داشته است.
در ادامه این نشست رئیس اتاق مشترک تجاری ایران و افغانستان گفت: استان خراسان رضوی دروازه دسترسی تجاری به افغانستان و آسیای میانه است.
محمود سیادت افزود: نخستین بار اوایل دهه هشتاد بود که همزمان با ورود آمریکا به افغانستان، رویداد مشابهی در مشهدالرضا (ع) با حضور ۱۴ کشور دنیا برگزار شد و اکنون مایه خرسندی است که در مقیاسی بسیار بزرگ تر این رویداد در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار می شود تا بسیاری از آن هایی که هنوز دانسته هایشان نسبت به بازار افغانستان قدیمی است، بتوانند با حقایق دوران فعلی آشنا شوند.
وی ادامه داد: امروزه در چهار حوزه، فرصت های تجاری و صادراتی جدی در افغانستان وجود دارد. علاوه بر این، ترکمنستان که تا پیش از این به دلیل اختلافات پرونده تبادل گاز و انرژی، روابط کم رنگی با ایران داشت، با تلاش دولت سیزدهم به صف مشتریان جدی محصولات ایرانی پیوسته است و کشورهای دیگر همچون تاجیکستان و ازبکستان نیز شرایط مشابهی دارند.
رئیس اتاق مشترک تجاری ایران و افغانستان اظهار داشت: طی سه سال گذشته، سراسر افغانستان به یک کارگاه سازندگی تبدیل شده و سند اثبات این ادعا، افزایش چهاربرابری مساحت و سطح معاملات بازار هرات طی این مدت، به عنوان یک نمونه کوچک است.
سیادت تاکید کرد: صادرات استان خراسان به افغانستان نیز در شش ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته، با ۳۱/۸ درصد افزایش از ۸۶۰ میلیون دلار به بیش از یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار افزایش یافته است و این امیدواری وجود دارد که با ایجاد مسیرهای ترانزیتی جدید در افغانستان، سطح وزنی و ارزشی صادرات کشور بیش از پیش افزایش پیداکند.
همچنین مدیرعامل شرکت برگزار کننده نیز گفت: غرفه داری شرکت ها در نمایشگاه های اقتصادی آسیای میانه، بسیار پرهزینه است و بهطور مثال فقط اعزام و اقامت دو نفر کارشناس غرفه دار از ایران به ترکمنستان به همراه تصدی یک غرفه ۲۴متری، حدود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.
حمید ابراهیمی افزود: بنابراین حضور در این رویداد بومی با کمتر از یک نهم هزینه، فرصت فوق العادهای برای تولیدکنندگان و تجار خواهد بود.
وی در خصوص جزئیات رویداد پیش رو اظهار داشت: ۱۵۰ مهمان از افغانستان، ۸۰ نفر از ترکمنستان، ۲۰ نفر از تاجیکستان و پنج نفر از سایر کشورهای آسیای میانه حضور خواهند داشت و این رویداد، فرصت کم نظیری برای رایزنی های تجاری و معرفی محصولات ایرانی است.
ابراهیمی در بخشی از سخنان خود به اهداف نمایشگاه اشاره کرد و گفت: این رویداد فرصتی برای ایجاد بازارهای جدید، شبکه سازی بین المللی و ارتقای رقابت پذیری محصولات ایرانی است، علاوه بر آن، نمایشگاه به تقویت گردشگری تجاری و کاهش هزینه های شرکت ها کمک می کند.
وی با اشاره به حضور ۸۴ شرکت تولیدی و خدماتی در این نمایشگاه گفت: برخی از این شرکت ها تجربه فعالیت در بازارهای بین المللی را دارند.
ابراهیمی گفت: همچنین چهار نشست تخصصی در طول نمایشگاه برگزار خواهد شد که یکی از این نشست ها با حضور ۳۱۰ نفر از تولیدکنندگان ایرانی و مهمانان بین المللی برگزار می شود و جلساتی نیز در روزهای نمایشگاه در جریان خواهد بود تا شرکت ها بتوانند به طور مستقیم با شرکای تجاری خود ارتباط برقرار کنند و به نتایج دلخواه خود دست یابند.